Monday, February 1, 2010

kawan2 saya dan bahasa Kedah

Buat pengetahuan semua, halwa telinga aku ni memang dah berkurun2 rasanya x dengar slang Kedah ni.Walaupon aku dibesarkan di Kedah, satu2nya perkataan kedah yang aku boley sebut sekarang ni ialah 'Hang'

Owh crap.Haha.

Ada satu kejadian yang berkaitan dengan bahasa Kedah yang memang aku xboley lupa.

Agak2 suku tahun yang lepas, seorang kawan bernama H menerima satu mesej dari seorang rakannya yang merupakan org Kedah.
"H,ank tgh watpa la ni"

H berasa pelik lalu bertanya kepada A yang merupakan org Johor.
"A, ko tengok kawan aku ni bg msg pelik2 kat aku"
A menjawab, "Maybe dia silap antar kot..."

H pon apa lagi, terus mereply
"Ko salah anta msg eh?"

"Eh, xla,ak memang nak anta kat ank la"

H bertambah2 pelik dan bertanya lagi kepada A.
"A, ank ni apa, xkan anak kot?"
A menjawab, "Yela tu, maybe org Kedah ni memang ckp mcm tu kot, macam anak apa kabar?anak nak mkn apa?"

Masa tu aku tengah tido2 ayam.
Ok.I had enough.Tengah baring2 tu aku boleh tergelak sambil berguling2.

"HOIIIIIIII!Sudah2, ank tu bkn anak ok?Xdanya org Kedah nak ckp cmtu!"

Bunguk!

2 comments:

Ahya said...

hahaha. aku penah gak melalui situasi spt ini, tp dlm 10 minit dh buley figure out dah.hahaha. :))

n a d i a said...

hahahaha ak pon penah melalui gak tp dlm 10 saat je.confusing btoi!